De bouwplannen van het Oostwende College: Meer ruimte voorondernemend onderwijs!

De bouwplannen van het Oostwende College: Meer ruimte voorondernemend onderwijs!

29 januari 2025

De bouwplannen van het Oostwende College: Meer ruimte voor ondernemend onderwijs!

Het is alweer even geleden dat de gemeenteraad het integrale huisvestingsplan (IHP) heeft vastgesteld. Daarmee kwam ook het nieuws naar buiten dat het Oostwende College mag gaan uitbouwen en verbouwen. Nu leerlingen uit groep 7 en 8 op het punt staan een middelbare school te kiezen, vroegen wij ons af: wat gaat de school eigenlijk doen met deze extra ruimte? Een goede reden om in gesprek te gaan met directeur Jeroen Waardenburg.

Goed nieuws dat de school mag uitbouwen!
“Het is zeker goed nieuws!” zegt Jeroen Waardenburg, terwijl hij trots naar een van de bouwtekeningen wijst. “Een dorp als Bunschoten verdient goed middelbaar onderwijs voor leerlingen van alle niveaus. De afgelopen jaren hebben we ervoor gezorgd dat de inhoud van ons onderwijs op orde is. Dat geldt voor ons reguliere onderwijs, maar zeker ook voor het ‘ondernemend onderwijs’. We hebben mooie stappen gezet en dat horen we ook terug van leerlingen en ouders/verzorgers. Nu is het tijd om ervoor te zorgen dat de buitenkant net zo goed klopt en dat de lokalen nog beter aansluiten bij ons onderwijs.”

Regulier onderwijs gaat over de schoolvakken zoals Nederlands, Duits en biologie, neem ik aan? Maar wat bedoelt u met ondernemend onderwijs?
“Als school bereid je leerlingen voor op de maatschappij. Kennis is daarbij belangrijk en dat leren ze inderdaad bij de traditionele schoolvakken. Maar we willen leerlingen ook stimuleren om zelfstandig en verantwoordelijk te worden. Dat doen we met ons ondernemend onderwijs. Leerlingen werken aan échte opdrachten. In de onderbouw tijdens projecten en in de bovenbouw bij verschillende examenvakken. Of ze nu op het vmbo, de havo of het vwo zitten: alle leerlingen leren zo zichzelf en de wereld om hen heen beter kennen. Zodat ze uiteindelijk goede keuzes kunnen maken. Die vaardigheden willen we de leerlingen aanleren in mooie praktijklokalen. Dankzij de 500 m² die we mogen uitbouwen, wordt dit voor het eerst in de geschiedenis van de school echt mogelijk!” zegt Waardenburg met gepaste trots.

Hoe gaat zoiets in z’n werk? Hoe bepaal je wat er met de nieuwe ruimte gebeurt?
“Op een ondernemende school doe je het samen!” legt Waardenburg uit. “Onder begeleiding van Bureau Bos zijn we gestart met een co-creatieproces. Een groep enthousiaste medewerkers, leerlingen en ouders heeft op basis van onze wensen en eisen een plan gemaakt. Kort samengevat: met een prachtig nieuw technologielokaal, speciale praktijkruimtes voor ons projectonderwijs en goede ruimtes om meer ondersteuning en maatwerk te bieden, zijn we straks weer helemaal klaar voor de toekomst.”

Ondernemend onderwijs hebt u net uitgelegd, maar wat bedoelt u met ondersteuning en maatwerk?
“Wij vinden het als school erg belangrijk dat alle leerlingen dezelfde kansen krijgen. Dat is voor ons een principekwestie,” zegt Waardenburg. “Wij zien het dan ook als onze taak om leerlingen ondersteuning te bieden waar dat nodig is. In de onderbouw richten we ons vooral op vaardigheden, zoals lezen, rekenen en studievaardigheden. In de bovenbouw ontwikkelen we op dit moment een programma voor vakinhoudelijke ondersteuning. Bij de verbouwplannen houden we rekening met goede faciliteiten om groepjes leerlingen te kunnen begeleiden.”

Zo’n gebouw staat er niet van de ene op de andere dag. Wat hebben de leerlingen van morgen hieraan?
“Samen met de gemeente en onze architecten zetten we onze schouders eronder. Vóór de start van het schooljaar 2027-2028 hebben we de verbouwing helemaal afgerond. Dat betekent dat de leerlingen die zich nu aanmelden, in de bovenbouw profiteren van alle nieuwe faciliteiten. De verbouwingen worden gefaseerd uitgevoerd en de eerste projecten beginnen op korte termijn. Hier merken de leerlingen volgend jaar al iets van. Daarnaast zijn we blij dat we in de tussentijd extra ruimte hebben gekregen bij het Talent. Vanaf maart mogen we dit pand gebruiken. Door lessen tijdelijk te verplaatsen, creëren we ruimte voor de verbouwing. Uiteraard maken we hierbij slimme keuzes die zowel voor onze leerlingen als collega’s werken.”

Dank voor uw uitleg en veel succes met de plannen! Is er tot slot nog iets wat u wilt meegeven aan de lezers?
“Bedankt! Wij hebben er alle vertrouwen in dat we er iets moois van gaan maken. Op korte termijn benader ik (technische) bedrijven en ondernemers om met ons mee te denken over de inrichting van de nieuwe ruimtes. Vanuit het verleden weet ik dat ze enthousiast zijn en graag willen meedenken. We hadden zelfs al plannen voor een techlab. Nu de ruimte er eindelijk komt, liggen er mooie kansen om er nog iets beters van te maken. Tijdens ons Open Huis op donderdag 30 januari kunt u de bouwtekeningen van dichtbij bekijken en ik ben er ook om eventuele vragen te beantwoorden.”

Dit artikel is in de Bunschoter van woensdag 29 januari gepubliceerd.